Wednesday, August 8, 2012

Continuarea echiparii in Ponorul Nou


Cum saptamana trecuta lasasem ultimul put neechipat, a trebuit sa mai facem o tura cu acest scop in aceasta cavitate. De data asta am mers cu Razvan si Adina si am ales ziua de duminica, 29 iulie.
Am echipat eu pana unde ramasesem ca sa mearga mai repede treaba, avand deja fisa de echipare in cap. Apoi a trecut Razvan la "aparat".
Ultimul put, de 20 metri, ne-a inghitit 8 SPIT-uri insa mana curenta a iesit brici si te scoate din apa. Apa am zis ? Pai urmare a secetei, nici in Cerna nu mai era apa iar pe puturi asisderea. Atfel ca am ales traseul ideal al corzii pentru cazul in care te trezesti cu viitura-n cap.
La baza celor trei puturi echipate se despart mai multe galerii iar noi am urmat-o pe cea principala, adica cea pe care exista inca un firicel de apa. Cavitatea este lipsita de concretiuni fiind un colector autentic. Septe, lingurite, jgheaburi, rigole de siroire. Sportiva, tare. Ne-a placut mult. Ne-am oprit la un taras prin apa pentru ca nu avea nimeni chef sa se ude. Scopul fusese atins si vom reveni pentru continuarea explorarilor, existand cateva puncte total necunoscute.
Profitand de faptul ca Razvan avea frontala LedLampe IV montata pe casca, am facut si cateva poze pentru a compara atat dimensiunea reflectoarelor si a acumulatorilor cat si puterea acestei frontale cu Petzl Ultra Wide pe care o am in dotare de 9 luni. 
La prima vedere Petzl-ul este o idee mai puternic si difuzeaza lumina mai bine. De fapt, Ultra Wide (atentie, nu Ultra !) are cea mai buna imprastiere a fascicolului luminos din tot ce mi-a picat in mana (Scurion 1300, Scurion P7, Led Lampe IV, Petzl Duo 14 Led, Sten Light, BigLight) fiind punctul forte pentru care mi-am achizitionat-o. La polul opus, LedLampe IV are marele avantaj ca functioneaza cu baterii AA (sau acumulatori) ce se gasesc pe toate drumurile. Pretul este de asemenea cu 100 de euro mai mic decat in cazul Ultra Wide. Daca mai adaug si faptul ca un singur acumulator de 2 Ah de Ultra costa cat o frontala Duo 14 Led - inca cel mai folosit ecleraj speologic la ora actuala, treaba e clara. Merita !
Din punct de vedere estetic, elvetienii s-au zgarcit cu design-ul, LedLampe aratand oribil. Este o cutie de tabla cu doua gauri.
Mai difera temperatura de culoare a luminii: la Petzl as estima temperatura la 5600 *K - la fel ca la un blitz, in timp ce la Led Lampe lumina este in spectrul cald, undeva la 4000*K. Dar asta e doar o mentiune secundara, subiectiva, ce nu ar trebui sa fie un criteriu.
Un test excelent al diferitelor frontale speologice gasiti aici.

No comments:

Post a Comment

Bine ai venit. Ia o gura de OXiGEN !